Sunday, 9 April 2017

PERNIKAHAN MISYAR DAN PANDANGAN MAZHAB FIQH TERHADAPNYA




KOLEJ UNIVERSITI ISLAM MELAKA

FAKULTI AKEDEMIK PENGAJIAN ISLAM
DIPLOMA SYARIAH ISLAMIYYAH
SEMESTER 4

FIQH MUNAKAHAT (SYR 3073)
TAJUK : PERNIKAHAN MISYAR DAN PANDANGAN MAZHAB FIQH TERHADAPNYA
( https://rimalamka.blogspot.my)

DISEDIAKAN OLEH:
MUHAMMAD AKMAL BIN MOHD AMIR      (D1510478)



DISEDIAKAN UNTUK:
USTAZ SUHAIMI BIN ABU HASAN






ISI KANDUNGAN

BIL
SENARAI
MUKA SURAT


1


PENGHARGAAN



1

2

PENDAHULUAN

2

3

PENGERTIAN PERKAHWINAN MISYAR



3 – 4



4


PERBEZAAN ANTARA PERKAHWINAN MISYAR DENGAN PERKAHWINAN YANG LAIN



5 - 6

5

HUKUM PERKAHWINAN MISYAR DALAM PERBAHASAN FIQH KONTEMPORARI



6 - 9

6

PUNCA BERLAKU NIKAH MISYAR


10

7

KOMENTAR HUJAH DAN PENDALILAN GOLONGAN PERTAMA


11 - 14

8

PANDANGAN YANG RAJIH DALAM PERKAHWINAN MISYAR


15

9

SOAL JAWAB  MENGENAI ISU PERNIKAHAN MISYAR OLEH USTAZAH SITI NORBAYAH MAHAMOOD DAN MOHAMMAD NIDZAM ABDUL KADIR



16 - 18
10

KESIMPULAN

19

11

RUJUKAN

20



PENGHARGAAN

Assalamu’alaikum  w.b.t
Alhamdulillah, dipanjatkan syukur ke hadrat ilahi kerana dengan izin-nya, kerja kursus yang bertajuk “PERNIKAHAN MISYAR DAN PANDANGAN MAZHAB FIQH TERHADAPNYA” berjaya disiapkan dalam tempoh  yang diberi. Dengan itu saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada pensyarah subjek iaitu Ustaz Suhaimi Bin Abu Hasan. Dengan dorongan dan tunjuk ajar beliau dapat saya menyelesaikan kerja kursus ini dengan mudah.

Selain itu, saya juga ingin berterima kasih kepada rakan-rakan kerana telah memberi kerjasama dengan baik samada dari segimasa, kewangan mahupun buah fikiran. Semoga bantuan yang dihulurkan mendapat keberkatan dari-nya. Harapan saya semoga tugasan ini boleh dijadikan bahan rujukan ringkas untuk difahami ramai.

Akhir sekali, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih sekali lagi kepada semua pihak yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam memberi kerjasama kepada saya dalam menyiapkan tugasan ini. Saya juga ingin memohon ribuan kemaafan seandainya ada kekurangan dan juga kesilapan yang tidak disengajakan yang berlaku sepanjang saya menyiapkan tugasan ini. Sesungguhnya segala yang baik itu datangnya dari Allah dan yang buruk itu juga datang dari Allah atas sebab kelalaian diri saya sendiri.

Sekian, terima kasih.




PENDAHULUAN

            Pernikahan merupakan salah satu momentum yang sangat penting dalam kehidupan manusia di dunia manapun. Dalam Islam sendiri pernikahan diistilahkan dengan sebuah ungkapan yang kaya makna, yakni Mithaq Ghalidan (ikatan yang sangat kuat), hal ini menandakan bahwa Allah Swt. ingin menegaskan bahwa pernikahan merupakan ikatan pertalian yang sakral antara lawan jenis untuk membentuk rumah tangga yang sakinah.

            Di dalam Islam terdapat beberapa macam jenis pernikahan yang dapat dikatakan sebagai bentuk pernikahan yang “tidak umum” yang hingga saat ini masih diperdebatkan hukumnya oleh para ulama, di antaranya adalah pernikahan misyar. Pernikahan misyar adalah sebuah bentuk pernikahan dimana wanita itu tidak menuntut hak yang sepatutnya diperoleh dalam pernikahan, iaitu nafkah lahir. Wanita tersebut telah mengambil haknya terhadap lelaki yang mahu menikahinya dan wanita tersebut hanya menuntut nafqah batin saja.

            Maklumat mengenainya hanya diperolehi menerusi akhbar harian Malaysia Berita Harian, bertarikh 15 Mei 2006. Dalam akhbar yang sama, pada 19 Mei 2006 terdapat sedikit ulasan mengenainya pada ruang Bicara Kalbu.[1]

            Nikah ini merupakan satu perkahwinan yang telah diluluskan oleh pihak berkuasa kerajaan Arab Saudi menerusi Perhimpunan Perundangan Islam yang berpusat di kota Makkah yang membenarkan lelaki bermazhab Sunni berkahwin dengan seseorang perempuan tanpa tinggal bersama-sama isterinya dan tidak bertanggungjawab penuh berkaitan dengan saraan hidup isterinya (nafqah).


PENGERTIAN PERKAHWINAN MISYAR
            Terdapat pelbagai takrif yang diberikan oleh ulama’ hari ini mengenai pengistilahan perkahwinan misyar. Kebanyakkan takrif yang diberikan oleh mereka ini dengan merujuk kepada dua perkara. Yang pertama,  istilah misyar adalah satu terminologi baru. Orang yang bertanya kepada mufti tentang hal ini akan mentafsirkannya dengan pelbagai tafsiran, maka fatwa yang diputuskan mengikut kadar ketentuan soalan. Yang kedua,  perselisihan para ulama’ terhadap kesan perbuatan ini bagi golongan yang menghadapinya ke atas hukum yang dibuat pada persoalan yang timbul.

            Berasaskan kepada dua perkara ini maka para ulama’ hari ini membuat takrif istilah bagi perkahwinan misyar. Antaranya ialah Prof. Dr. Yusuf al-Qardawi, menyatakan dalam takrifannya,  “Ia adalah perkahwinan yang syar’ei tetapi berbeza dengan perkahwinan yang biasa sifatnya, iaitu adanya persetujuan isteri bagi mengabaikan beberapa haknya ke atas suami sebagai contoh bahawa dia tidak akan menuntut daripada suaminya seperti nafkah, hak bermalam sekiranya lelaki yang ingin dikahwini telah pun berkahwin. Kebiasaannya perkahwinan misyar berlaku kepada perkahwinan kedua atau ketiga dengan erti kata lain berlaku ke atas lelaki yang berpoligami. Isu yang paling menonjol dalam perkahwinan yang disifatkan misyar ini ialah seorang perempuan (isteri) dengan kerelaan daripada dirinya sendiri untuk diabaikan beberapa haknya ke atas suaminya. Inilah pemahaman ku terhadap perkahwinan misyar.”

            Selain itu, Prof. Dr. Wahbah al-Zuhaili pula dalam takrifnya, “Perkahwinan misyar adalah perkahwinan yang sempurna segala rukun dengan adanya ijab dan qabul daripada pihak suami dan isteri bersama dengan kehadiran wali yang adil dan dua orang saksi yang juga adil dan siqah. Semua mereka ini terdiri daripada kalangan lelaki Muslim yang baligh serta berakal. Namun, perempuan (isteri) dengan kerelaan daripada dirinya sendiri bersetuju melepaskan dua perkara daripada haknya ke atas suami iaitu giliran bermalam dan nafkah. Pengabaian ini mesti didaftarkan kepada pihak berwajib bagi menjaga hak-hak isteri serta sangat kuat makruhnya sekiranya ia disembunyikan.”[2]
            Seterusnya, Syeikh Abdullah bin Muni’ Anggota Jawatan Kuasa Majlis Ulama’ Arab Saudi serta Qadhi Makkah al-Mukarramah dalam takrifnya, “Bahawasanya perkahwinan ini adalah perkahwinan yang sempurna segala rukunnya, syarat-syaratnya, perkahwinan yang sempurna ijab dan qabulnya dan dengan syarat-syaratnya yang maklum iaitu reda daripada kedua belah pihak, adanya wali, saksi, kafa’ah, mahar yang telah dipersetujui ke atasnya, dan ia tidak sah melainkan dengan menjauhi segala tegahan syariah. Akad perkahwinan seumpama ini, akan memberikan segala hak perkahwinan ke atas pasangan iaitu sah keturunannya, pewarisan, ‘iddah, al-talaq, jima’, tempat tinggal, nafkah, dan lain-lain dari segala hak dan kewajipan suami isteri. Melainkan perkahwinan ini, kedua-dua pasangan telah reda dan bersetuju ke atas pengabaian beberapa hak isteri seperti, bermalam atau giliran, di mana terserah kepada suami bila dia mahu menziarahi isterinya yang dinikahi secara misyar, pada bila-bila waktu, hari atau malam yang diingini oleh suami.”

            Akhir sekali, Prof. Dr. Ahmad al-Hajj dalam takrifnya, “Satu perkahwinan yang berlaku antara pasangan lelaki dan perempuan yang baligh dan berakal serta halal menurut syarak untuk berlakunya akad perkahwinan, adanya mahar, saksi yang berkelayakan, tetapi isteri bersetuju dengan beberapa kelonggaran haknya ke atas suami seperti bermalam melainkan sedikit dan tidak memberikan nafkah yang layak baginya ke atas suaminya sama ada ia dinyatakan sebagai syarat ketika akad, atau syarat yang ditetapkan secara ‘urf atau perihal keadaan tertentu.”




PERBEZAAN ANTARA PERKAHWINAN MISYAR DENGAN PERKAHWINAN YANG LAIN

            Yang pertama, pernikahan misyar dan pernikahan syar’ei. Penelitian pada takrif istilah yang dibuat oleh para ilmuwan hari ini terhadap perkahwinan misyar, maka perbezaan yang akan kita peroleh ialah adanya syarat yang menyatakan bagi menggugurkan hak nafkah kehidupan dan tempat tinggal bagi isteri, dengan erti kata lain tidak ada keperluan kehidupan bagi isteri ke atas suami. Maka segala keperluan isteri itu adalah di rumah isteri sendiri menurut cita rasanya sendiri tanpa penglibatan suami.Kesan dari akad seumpama ini, memerlukan kepada penelitian dan penyelidikan dari aspek hukum kerana ia melibatkan tujuan dan maksud mensyariatkan perkahwinan dalam Islam.

            Yang kedua, pernikahan misyar dan pernikahan ‘urfi. Kedua-dua perkahwinan ini adalah merupakan perkahwinan yangsyar’ei kerana sempurna segala rukun dan syaratnya. Pernikahan ‘urfiberlaku dalam masyarakat Islam selama 13 kurun yang lalu. Penjenamaan akad perkahwinan ini dengan istilah ‘urfi setelah pihak kerajaan mewajibkan pendaftaran perkahwinan di mahkamah syariah atau pejabat khas yang menguruskan urusan perkahwinan.Oleh itu, kekurangan yang terjadi antara dua perkahwinan ini ialah pada prosedur pendaftaran perkahwinan kepada pihak yang berwajib setelah ia dikuatkuasakan oleh pemerintah sehingga ke hari ini sedangkan perkahwinan ‘urfi tidak terdapat prosedur pendaftaran. Sedangkan dari sudut hakikat berlakunya akad perkahwinan secara syar’ei ia tetap berlaku pada kedua-dua jenis akad ini. Perbezaan sebenarnya berlaku pada kesan akad perkahwinan iaitu mensabitkan hak nafkah dan bermalam bagi isteri ke atas suami dalam perkahwinan ‘urfi sedangkan ia tidak terjadi pada perkahwinan misyar. Namun perbezaan ini tidaklah menjadikan perkahwinan misyar itu tidak boleh berlaku secara ‘urfibahkan ia boleh terjadi sekiranya akad perkahwinan tadi tidak didaftarkan pada pihak yang berkenaan.


Yang ketiga, pernikahan misyar dan pernikahan sirr (secara rahsia).  Pernikahan secara rahsia tanpa kehadiran saksi dan hebahan adalah batal menurut ijma’ ummah. Adapun yang dibuat secara rahsia tetapi ijab dan qabul berlaku secara sempurna dengan adanya saksi dan wali cuma ia berlaku secara rahsia atas kehendak pasangan, saksi dan wali, maka perkahwinan seumpama ini adalah sah dan sabit hak nafkah dan bermalam.Pernikahan misyar yang berlaku secara rahsia tanpa kehadiran saksi dan wali adalah terbatal. Adapun kalau dilakukan dengan adanya saksi dan wali, tidak ada seorang para ulama’ hari ini yang mengharuskannya kerana ia mesti berlaku secara terang-terangan. Ini adalah kerana bertambahnya kecacatan pada pernikahan misyar iaitu secara rahsia.


HUKUM PERKAHWINAN MISYAR DALAM PERBAHASAN FIQH KONTEMPORARI

            Terdapat perselisihan pendapat di kalangan para fuqaha’ masa kini terhadap jenis perkahwinan ini. Ada tiga pandangan yang paling utama dalam masalah ini. Yang pertama ialah Ibahah secara mutlak dan ada yang mengatakan ‘Ibahah Ma’a al-Karahah.Yang kedua,  haram dan ditolak oleh syarak. Yang ketiga, tawaqquf.

Pandangan pertama:‘Ibahah secara mutlak dan ada yang mengatakan‘Ibahah Ma’a al-Karahah.Mereka yang mengatakan sedemikian, secara jelas menyatakan bahawa mereka tidak menyukai jenis perkahwinan ini, ada yang menerangkan secara terperinci keburukan dan kecacatannya bagi menunjukkan kebencian mereka terhadap jenis perkahwinan ini dari diamalkan dan disebarkan dalam masyarakat. Antara mereka ini ialah Prof. Dr. Yusuf al-Qardawi. Beliau pernah menyatakan bahawa: “Aku bukanlah antara orang yang menyukai jenis perkahwinan ini. Aku juga tidak berkhutbah di khalayak manusia mengenai isu ini dan tidak menulis dalam mana-mana artikel secara khusus mengenainya. Aku hanya sekadar menjawab soalan yang ditanyakan oleh wartawan mengenai perkahwinan ini dan aku hanya menjawab sekadar yang ditanya. Setengah golongan mengatakan ianya makruh dan aku bersamanya, aku berpandangan hukumnya mubah Ma’a al-Karahah. Kami tidak mengatakan ianya wajib, atau halal tetapi ia adalah suatu yang tidak disukai dan tidak mustahab.”Syeikh Abdullah bin Muni’ Anggota Jawatan Kuasa Majlis Ulama’ Arab Saudi serta Qadhi Makkah al-Mukarramah juga mempunyai pandangan yang sama. Menurut Prof. Dr. Wahbah al-Zuhaili ketika menerangkan pandangannya menyatakan: “Perkahwinan ini adalah tidak digalakkan oleh syarak, kerana ia gagal menjanakan maqasid al-Shari’ah dalam perkahwinan seperti ketenangan jiwa, pasangan yang baik, zuriat dan menjaga keluarga dengan sebaik-baiknya dan pendidikan serta pengajaran yang bijaksana.”Inilah juga pandangan Syeikh al-Azhar Muhammad SyedTantawi.  Prof. Dr. Ahmad al-Hajj al-Kurdi dan Dr. Mahmud Abu Lail mereka berdua berpandangan bahawa perkahwinan ini adalah sah kerana semua syarat yang difardukan sempurna. Adapun sama ada ia makruh atau tidak bergantung kepada keadaan dan pelaksanaannya.

HUJAH DAN PENDALILAN
            Yang pertama, kesemua mereka ini berpandangan bahawa akad perkahwinan ini adalah akad yang sempurna segala rukun dan syarat-syarat perkahwinan. Oleh kerana itu ia merupakan akad perkahwinan yang sahih yang boleh menetapkan segala hak-hak perkahwinan antara kedua-dua pasangan.

            Yang kedua, terdapat riwayat dalam Al-Sunnah Nabawiyyah Ummul Mukminin Saudah r.a. telah memberikan harinya kepada Rasulullah s.a.w. ke atas Aisyah r.a. dan hadis ini terdapat dalam riwayat al-Bukhari dan Muslim. Daripada Aisyah r.a. katanya: “Aku tidak melihat seorang perempuan yang lebih kasih kepada ku dalam pemberiannya iaitu Saudah binti Zam’ah. Ketika aku telah dewasa dia telah menjadikan harinya bersama Rasulullah s.a.w. untuk Aisyah r.a. Dia (Saudah) berkata: Wahai Rasululllah, aku telah jadikan hariku daripada kamu untu Aisyah.” Maka Rasulullah s.a.w. telah memberi giliran kepada Aisyah r.a. sebanyak 2 hari iaitu satu hari sememangnya baginya dan satu hari lagi hari yang dikurniakan oleh Saudah r.a.Hadis ini menunjukkan adalah daripada hak isteri untuk menggugurkan haknya yang dikurniakan syarak baginya seperti giliran dan nafqah.
            Yang ketiga, perkahwinan jenis ini ada banyak kebaikan dan maslahahnya. Ia dapat memenuhi keperluan fitrah seorang wanita yang perlukan kepada pasangan hidup untuk menjaga dan menjamin maruah diri dan keselamatannya. Perkahwinan ini juga boleh mengurniakannya zuriat keturunan.

            Yang keempat, sebahagian para ulama’ daripada kalangan kumpulan ini mengatakan syarat untuk menggugurkan beberapa hak isteri itu boleh diabaikan, dan isteri bila-bila masa boleh menuntut semula hak tersebut jika mereka mahukannya.  


Pandangan kedua: Haram dan ditolak oleh syarak. Perkahwinan misyar adalah menolak dan menafikan maksud tujuan perkahwinan. Bukanlah maksud perkahwinan hanya untuk memenuhi keperluan seks sahaja bahkan tujuannya lebih tinggi dan mulia dari itu. Perkahwinan disyariatkan adalah untuk kemaslahatan diri, masyarakat dan agama sedangkan misyar  tidak dapat menjadikan semua maslahah ini sebagai satu kenyataan. Perkahwinan adalah untuk menyemai perasaan kasih sayang, ketenangan, memelihara keturunan manusia, dan semuanya ini boleh menjadi kenyataan dengan melaksanakan segala hak dan kewajipan yang perlu dari akad perkahwinan yang sahih.

            Kaedah perkahwinan misyar adalah bertentangan dengan peraturan perkahwinan yang disyariatkan oleh Islam. Apabila kita membuat penelitian terhadapnya maka akan kita dapati tiada satu keadaan pun perkahwinan jenis ini bersesuaian dengan kehendak perkahwinan yang disyariatkan.Akad perkahwinan ini disertai dengan syarat-syarat yang bertentangan dengan Maqasid al-Shari’ah  dalam perkahwinan iaitu pengabaian hak isteri pada nafkah dan perhubungan yang baik antara suami isteri.  Suatu akad dibuat adalah di atas maksud tujuannya bukan hanya pada bentuk perlaksanaannya sebagaimana pada kaedah yang telah dinyatakan sebelum ini. Maka syarak tidak membenarkan perkahwinan cinda buta walaupun dari sudut pelaksanaannya mengikut shari’ah, syarak tidak membenarkan jual beli pada waktu solat Jumaat walaupun sempurna segala rukun dan syarat jual beli dan tidak boleh menjual anggur kepada seorang yang diketahui tujuan maksudnya untuk dijadikan arak walau pun segala syarat dan rukun ditepati dan banyak contoh-contoh yang lain.

            Perkahwinan misyar akan membawa kepada kefasadan dan kemudaratan yang lebih. Ia akan menjadikan penetapan kadar mahar menjadi tidak menentu, menjadikan golongan suami seorang yang tidak bertanggungjawab dan tidak mempedulikan urusan keluarga dan ia akan dijadikan alat oleh golongan yang mengikut hawa nafsu untuk memenuhi kehendak nafsu mereka kerana perkahwinan menjadi mudah tanpa ada tanggungjawab yang mesti ditunaikan.Perkahwinan ini akan menjadikan golongan lelaki yang suka mengambil kesempatan terhadap wanita terutama sekali bagi mereka yang hanya memandang wanita hanya untuk tujuan seks sahaja. Keadaan ini akan lebih mudah untuk kita lihat dalam suasana sosial masyarakat yang sudah rosak pada hari ini.Pensyaratan untuk menggugurkan hak nafkah dan bermalam dalam perkahwinan misyar adalah sebab menjadikan terbatalnya akad perkahwinan ini.  


Pandangan ketiga:  Tawaqquf. Ini bermaksud terdapat sebahagian ulama’ yang masih belum jelas bagi mereka hukum perkahwinan misyar dan memerlukan lebih kepada penelitian dan kajian. Maka mereka enggan menyatakan sebarang hukum tentang perkahwinan ini.  Antara mereka ialah, Syeikh Muhammad Soleh Uthaimin dan Dr. Umar bin Sa’ud Profesor di Kuliah Usuluddin Universiti Imam Muhammad bin Sa’ud.






PUNCA BERLAKU NIKAH MISYAR
Yang pertama, pasangan yang masih belajar. Seorang pelajar belum mampu untuk menyara hidup isterinya atau menyediakan tempat tinggal untuknya. Sebagai pelajar, mereka sama-sama bergantung kepada biasiswa atau pinjaman pelajaran atau duit belanja dari keluarga masing-masing. Dalam pada itu, mungkin mereka merasakan susah untuk mengelak dari berlaku zina di antara mereka. Maka penyelesaiannya ialah nikah misyar, sehingga mereka tamat belajar dan mempunyai pekerjaan.[3]

Yang kedua, wanita berkerjaya yang tidak mahu terikat dengan tanggungjawab kepada suami. Ada wanita yang memilih untuk menumpukan masa dan tenaga untuk berjaya dalam perniagaan atau kerjaya dan tak mahu tumpuan mereka dibantutkan oleh keperluan memberi banyak masa untuk melayan suami. Tetapi, seperti wanita lain, mereka juga mempunyai keinginan untuk disentuh oleh lelaki. Maka pernikahan cara ini memberikan mereka jalan yang halal untuk memenuhi keperluan batin mereka.

Yang ketiga, wanita yang inginkan anak sendiri tapi tak memerlukan kehadiran suami.Ada wanita yang ingin mempunyai anak sendiri, tapi tak mahu kebebasannya disekat oleh seorang suami yang selalu ada di sisi. Pernikahan cara ini membolehkan mereka mencapai matlamat mereka.

Yang keempat, isteri kedua. Ada wanita yang sanggup melepaskan hak mereka untuk mendapat tempat tinggal atau duit nafkah atau giliran bermalam asalkan dapat menikahi lelaki tertentu yang sudah menjadi suami orang. Biasanya, keadaan begini tak bertahan lama. Sampai satu ketika, wanita berkenaan akan merasa tak puas hati dengan kehidupannya seolah-olah seperti perempuan simpanan, lalu dia menuntut haknya. Keadaan ini sering berakhir dengan perceraian. Susah suami nak bagi hak bermalam kepada isteri kedua, sebab isteri pertama, yang tak tahu pun dia bermadu, berkemungkinan besar tak dapat menerima keadaan.
KOMENTAR HUJAH DAN PENDALILAN GOLONGAN PERTAMA
Alasan yang paling kuat bagi golongan ini terhadap pandangan mereka ialah sempurnanya segala rukun dan syarat-syarat perkahwinan. Maka perlu dijelaskan di sini tentang hukum nafkah dan bermalam. Adakah kedua-dua hak ini boleh digugurkan dengan kehendak isteri itu sendiri dan adakah syarat ini memberi sebarang kesan kepada kad yang dibuat.


HUKUM NAFQAH
Nafqah dalam perbahasan ini ialah nafkah isteri ke atas suami. “Segala keperluan isteri ke atas suami dari segi harta untuk makan minum, pakaian, tempat tinggal, hadanah dan lain-lain. Nafqah isteri adalah wajib ke atas suaminya. Berkata Ibnu Qudamah:“Nafqah isteri wajib menurut al-Quran, al-Sunnah dan ijma’”.Dalil wajibnya ialah firman Allah s.w.t. dalam surah al-Talaq ayat7 yang bermaksud:
 “Hendaklah orang Yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa Yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa Yang diberikan Allah kepadanya (sekadar Yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) Yang diberikan Allah kepadaNya. (orang-orang Yang Dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan. 
                
Surah al-Ahzab ayat 50 yang bermaksud:
“Sesungguhnya Kami telah mengetahui apa Yang Kami wajibkan kepada orang-orang mukmin mengenai isteri-isteri mereka dan hamba-hamba perempuan Yang mereka miliki;”[4]

Dalam sebuah hadis riwayat Muslim dalam sahihnya yang bermaksud:
“Takutlah kamu kepada Allah dalam urusan perempuan, kamu telah mengambil mereka dengan amanah daripada Allah, kehormatan mereka telah dihalalkan bagi kamu juga dengan kalimah Allah, dan bagi mereka ke atas kamu adalah makan minum mereka dan pakaian mereka dengan makruf.”Imam al-Nawawi telah mensyarahkan hadis ini dengan mengatakan: “Padanya kewajipan nafkah isteri dan pakaiannya, dan ini disepakati secara ijma’.Dari sudut Ijma’, telah sepakat ahlil Ilmi ke atas kewajipan nafkah isteri ke atas suaminya.


HAK BERMALAM DAN ADIL ANTARA ISTERI-ISTERI
Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Ma’idah ayat 8 yang bermaksud:
”Wahai orang-orang Yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang Yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. dan bertaqwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui Dengan mendalam akan apa Yang kamu lakukan.”Sekiranya kamu takut tidak dapat berlaku adil maka cukuplah dengan satu sahaja. Firmannya dalam surah al-Nisa’ ayat 3:
 “Jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja,”





Rasulullah s.a.w. telah mengancam suami yang tidak berlaku adil antara isteri-isterinya dengan sabdanya yang bermaksud:“Sekiranya pada seorang suami itu ada dua orang isteri dan dia tidak berlaku adil antara keduanya maka dia akan datang pada hari kiamat dengan bahunya senget sebelah.” Hadis dari Abu Hurairah r.a. riwayat Abu Daud, al-Nasaei’, Ibnu Majah dan al-Darimi.Wajib sama rata antara pembahagian giliran antara isteri-isteri menurut kesepakatan ulama’ dan tidak ada perselisihan pandangan antara mereka dalam kewajipan ini.Berkata Ibnu Taimiyyah: “Wajib berlaku adil di antara dua orang isteri menurut kesepakatan ulama’.


HUKUM SYARAT DALAM  PERKAHWINAN INI
Kewajipan menyara isteri dari sudut nafkah dan berhubungan secara makruf adalah kewajipan yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. ke atas suami sebagaimana Allah s.w.t. telah mewajibkan ke atas isteri untuk taat kepada suaminya. Semua hak dan kewajipan ini akan menjadi kenyataan dengan adanya akad perkahwinan yang sahih. Sekiranya segala perkara yang terhasil dari akad perkahwinan yang sahih ini merupakan kewajipan daripada Allah s.w.t. ke atas suami dan isteri, maka tidak boleh bagi seseorang pun membuat apa-apa syarat yang menyalahi kewajipan yang difardukan oleh Allah s.w.t. ke atas mereka.

Menurut pandangan ulama’ syarat-syarat yang terbatal pada sesuatu akad itu ada dua. Yang pertama, jenis syarat yang terbatal pada sesuatu akad. Yang kedua, jenis syarat yang terbatal tetapi tidak membatalkan akad.[5]

Imam al-Nawawi ada menjelaskan hal ini dalam kitabnya Raudah al-Talibin jilid yang ke tujuh halaman 449, iaitu: “Jenis yang membatalkan akad itu ialah sekiranya syarat yang dibuat menghalang berlakunya maksud tujuan pernikahan seperti mensyaratkan talak setelah bernikah atau tidak melakukan persetubuhan setelah bernikah. Adapun syarat yang batil tetapi akad tetap menjadi sah sekiranya syarat yang dibuat tidak menghalang maksud asal tujuan pernikahan. Contohnya isteri mensyaratkan dia boleh keluar rumah mengikut kehendak dirinya atau disyaratkan supaya suaminya menceraikan isterinya yang lain atau mensyaratkan tidak ada penggiliran bagi isterinya atau nafkah.

 Al-Malikiyyah mengatakan pada syarat yang terbatal tetapi akad perkahwinan sah, sekiranya belum berlaku persetubuhan maka hendaklah difasakh akad tersebut dan sekiranya telah berlaku persetubuhan maka isteri layak mendapat mahar.

Perbincangan juga timbul dalam permasalahan syarat ini sama ada ia dibuat semasa akad pernikahan dan dituliskan dalam surat perjanjian pernikahan (wathiqah). Menurut mereka yang mengkaji dalam permasalahan ini mereka mengatakan tidak menjadi kesalahan sekiranya ia berlaku yang pentingnya ialah sifat syarat-syarat yang dibuat hendak lah dengan merujuk kepada dua jenis syarat yang telah disebutkan sebelum ini. 












PANDANGAN YANG RAJIH DALAM PERKAHWINAN MISYAR

Yang pertama, akad perkahwinan ini ada kecacatannya iaitu kita melihat secara zahirnya ia adalah akad yang sahih kerana sempurna segala rukun dan syarat. Tetapi hakikat yang berlaku antara pasangan bukanlah apa yang dikehendaki oleh syarak sebagai pasangan suami isteri dan tidak pernah berlaku sebelum ini dalam sejarah mensyariatkan perkahwinan menurut Islam.

Yang kedua,  perkahwinan ini bertentangan dengan tujuan al-Shari’  dalam mensyariatkan perkahwinan dan tidak boleh bagi setiap mukallaf melakukan perkara yang bertentangan dengan kehendak syarak secara sedar sama ada dalam perkara ibadah dan semua jenis akad.

Yang ketiga, wajib kita menegah perkahwinan ini kerana kefasadan yang akan lahir dalam institusi kekeluargaan seterusnya masyarakat lebih-lebih lagi dalam suasana hari ini. Inilah yang dinamakan dengan prinsip سد الذرائع.

Yang keempat, syarat-syarat pada akad ini dikira sebagai akal yang terbatal dan isteri-isteri yang dinikahi secara misyar  boleh pada bila-bila masa menuntut hak mereka seperti bermalam, nafkah dan keadilan dalam pembahagian dalam giliran.[6]





SOAL JAWAB  MENGENAI ISU PERNIKAHAN MISYAR OLEH USTAZAH SITI NORBAYAH MAHAMOOD DAN MOHAMMAD NIDZAM ABDUL KADIR

SOALAN 1        : Sekarang ini heboh diperkatakan tentang nikah misyar. Apa benda nikah misyar?

JAWAPAN 1 : Nikah misyar adalah nikah macam biasa yang menepati rukun-rukun nikah dan syaratnya. Ia perlu kepada pengantin lelaki, pengantin wanita, wali nikah, saksi dan ijab qabul.
Cumanya dalam segi kehidupan rumah tangga sahaja, biasanya suami menyediakan rumah, makanan dan pakaian. Dalam nikah misyar, semua perkara ini tidak disediakan oleh suami. Isteri dengan rela hati menggugurkan kewajipan suami.
Adakah ia harus? Nampaknya berdasrkan huraian para ulama’ dengan merujuk dengan rukun nikah, nikah misyar adalah sah dan valid. Cuma isteri sahaja yang tidak mahu menyusahkan suami tersayang. Janji abang sayang dengannya pun sudah OK.[7]
Sebenarnya isteri boleh menggugurkan kewajipan suami. Kalau direnung sejarah silam zaman Nabi S.A.W di mana isteri baginda, Sayyidah Saudah R.HA sudah agak berumur. Oleh itu, beliau menggugurkan kewajipan giliran Nabi S.A.W untuk bermalam dengannya lalu diberikan Aisyah R.HA..
Ada cadangan dalam dunia pendidikan di mana pasangan yang bercinta sudah tentu tidak mampu menanggung kehidupan rumah tangga. Tapi maksiat berleluasa sana-sini. Apa salahnya jika pasangan ini bertoleransi dengan bernikah mengikut konsep nikah misyar.


SOALAN 2   : Dalam nikah misyar suami tidak perlu memberi nafqah kepada isteri. Kalau begitu, suami tentulah tidak lagi mempunyai kuasa sebagai nahkoda kapal?

JAWAPAN 2: Jika suami tidak lagi memberi nafqah seperti rumah dan makanan, sudah tentulah hilang taringnya dengan isteri. Ehem... sungguh juga kalau begitu. Jadi adakah suami bukan lagi sebagai nahkoda.
Tidaklah sampai begitu. Dalam rumah tangga, suami tetap sebagai nahkoda. Isteri pula sebagai pembantunya. Walaupun isteri telah menggugurkan kewajipan suami, suami tetap berhak dan berkuasa sebagai nahkoda. [8]
Kuasa kepimpinan dalam rumah tangga adalah kurniaan daripada Allah kepada suami. Mungkin lelaki sebagai suami ada kelebihan tertentu dari aspek kesabaran, kepimpinan dan lebih cekal mengharungi kesusahan. Suami juga dipertanggungjawabkan memberi nafqah bermula dari mas kahwin dan nafqah yang lain. Cuma isteri sahaja yang bertoleransi dalam hal ini. Firman Allah:
الرجال قومون على النسآء بما فضل الله بعضهم على بعض وبمآ انفقوا من امولهم
Maksudnya: ”Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka.”
(Surah al-Nisa’:34)





SOALAN  3   : Nikah misyar ini merupakan satu pengorbanan isteri kepada suami dari segi nafqah. Tapi ada yang mengatakan bahawa orang lelaki akan mengambil kesempatan terhadap wanita dalam nikah misyar?

JAWAPAN 3  : Persoalan lelaki mengambil kesempatan ke atas wanita bukan terletak semata-mata kepada nikah misyar, bahkan dalam perkahwinan biasa banyak juga kes lelaki yang begitu. Ia terletak kepada soal iman. Jika iman lelaki adalah iman orang yang bertaqwa, dia tahu mana hadnya. Dia akan berusaha memberi kemudahan kepada isteri walaupun isteri mampu menanggung diri sendiri. Jika ada anak, dia akan bertanggungjawab kepada anaknya dan tidak menyerahkan kepada isterinya sahaja.[9]












KESIMPULAN

Tidak dinafikan lagi, perkahwinan telah menjadikan satu fitrah kehidupan manusia. Perkahwinan merupakan satu-satunya bagi pembentukan keluarga dan kelahiran zuriat keturunan yang suci. Ia merupakaan fitrah Ilahi dan salah satu sebab Allah S.W.T menciptakan manusia di muka bumi. Di samping itu, perkahwinan juga merupakan hukum alam yang tidak boleh diubah oleh sesiapa.

Islam memandang perkahwinan buakn semata-mata sebagai cara untuk menyatukan seorang lelaki dengan seorang perempuan, dan bukan pula memandangnya sebagai cara untuk memuaskan hawa nafsu. Islam sebenarnya memandang perkahwinan jauh lebih mendalam dari semua itu, malah lebih agung dan lebih mulia.[10]

Sememangnya terdapat banyak dalil sama ada daripada al-Quran dan al-Sunnah yang menunjukkan bahawa perkahwinan merupakan satu perkara yang sangat dituntut dalam Islam, tetapi hukumya tidak sampai kepada pringkat wajib. Amalan hidup membujang tidak terdapat dalam syariat Islam. 







RUJUKAN
1.      AL-QURAN TAJWID WARNA DAN TERJEMAHAN. HUMAIRA BOOKSTORE ENTERPRISE

2.      FIKAH KEKELUARGAAN. MOHAMAD SOM BIN SUJIMON / ABDUL BASIR BIN MOHAMAD. DITERBIT OLEH IIUM PRESS. TAHUN CETAKAN 2009


3.      SOAL JAWAN REMEH – TEMEH ISU SEMASA TAPI ANDA MALU BERTANYA. SITI NOR BAHYAH MAHAMOOD / MOHAMMAD NIDZAM ABDUL KADIR. DITERBIT OLEH TELAGA BIRU SDN BHD. DICETAK OLEH DIGITPRESS SDN.BHD. TAHUN CETAKAN 2007

4.      ISU – ISU DALAM MASYARAKAT ISLAM MALAYSIA. MAT SAAD ABD RAHMAN. DITERBIT OLEH IBOOK PUBLICATION SDN. BHD. DICETAK OLEH TRADE XS SDN. BHD. TAHUN CETAKAN 2008






[1] ISU- ISU DALAM MASYARAKAT ISLAM MALAYSIA.  MAAT SAAT ABD RAHMAN. M/S 287
[2] FIKAH KEKELUARGAAN. MOHAMAD SOM BIN SUJIMON / ABDUL BASIR BIN MOHMAMAD. M/S 160
[3] ISU – ISU DALAM MASYARAKAT ISLAM MALAYSIA. MAAT SAAT ABD RAHMAN. M/S 289
[4] AL – QURAN TAJWID WARNA DAN TERJEMAHAN
[5] FIKAH KEKELUARGAAN. MOHAMAD SOM BIN SUJIMON / ABDUL BASIR BIN MOHAMMAD. M/S 170
[6] ISU – ISU SEMASA DALAM MASYARAKAT ISLAM MALAYSIA. MAAT SAAT ABD RAHMAN. M/S 293
[7] SOAL JAWAB REMEH – TEMEH ISU TENTANG SEMASA TAPI ANDA MALU BERTANYA. SITI NOR BAHYAH MAHAMOOD / MOHAMMAD NIDZAM ABDUL KADIR. M/S 133
[8] SOAL JAWAB REMEH – TEMEH ISU TENTANG SEMASA TAPI ANDA MALU BERTANYA. SITI NOR BAHYAH MAHAMOOD / MOHAMMAD NIDZAM ABDUL KADIR. M/S 134
[9] SOAL JAWAB REMEH – TEMEH ISU TENTANG SEMASA TAPI ANDA MALU BERTANYA. SITI NOR BAHYAH MAHAMOOD / MOHAMMAD NIDZAM ABDUL KADIR. M/S 135
[10] FIKAH KEKELUARGAAN. MOHAMAD SOM BIN SUJIMON / ABDUL BASIR BIN MOHMAMAD. M/S 280 







No comments:

Post a Comment